Skaldjurslasagne

Här kommer ingen bild och förklaringen till detta kommer ni att få längre ner. Lasagne tillhör husets favoriter, både den traditionella och Mannerströms fisklasagne. Då måste väl även Mannerströms skaldjursdito vara en fullträff? Av fredagskvällens äventyr har jag lärt mig två saker:
* Fredagsmat skall vara lyxig men inte komplicerad
* Recept skall läsas igenom noga innan man gör maten
Båda dessa grundregler bröt jag grundligt mot. Rätten tar väldigt lång tid att göra, passar utmärkt en lördag, och receptet var inte hellyckat. Där står bla att man skall använda 1 aubergine och 1 zucchini. Dum som jag var så gjorde jag en sk "mis an place" och skar bla upp dessa två grönsaker i tunna skivor, precis som det stod i ingredienslistan. Döm om min förvåning när det inte nämns någon gång i receptet utom på slutet, "Innan lasagnen ställs i ugnen kan man garnera lite av ytan med några skivor aubergine, zucchini och tomat". Så där stod jag med mina finskurna grönsaker och kände mig dum, så läs igenom recepten minst 1 gång innan ni lagar maten.
För 4 personer
Ingredienser
  • 12 lasagneplattor, helst hemgjorda
  • Ev några skivor av aubergine, zucchini och tomat
  • salt, peppar

Tomat- och skaldjurssås:

  • 400 g kokta, grovhackad skaldjur. Tex musslor, räkor och havskräftor.
  • 1 grovhackad gul lök
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • olivolja
  • 2 burkar hela tomater, avrunna
  • 1 dl hårt reducerad skaldjursbuljong
  • 1 dl torrt vitt vin
  • 1 msk plockade färska timjanblad
  • 2 msk ljust muscovadosocker
  • salt, peppar

Bechamelsås:

  • 3 msk smör
  • 2 msk vetemjöl
  • 1 tsk fänkålsfrö
  • 3 dl grädde + 3 dl mjölk
  • 2 dl riven parmesanost
  • salt, peppar

Spenatfräs:

  • 150 g hackad spenat
  • 3 dl strimlad purjolök
  • saften från 1/2 citron

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Tomat- och skaldjurssås: Fräs lök och vitlök i olivoja utan att de tar färg. Tillsätt övriga ingredienser utan skaldjuren. Sjud i ca 15 minuter. Tillsätt skaldjuren och smaka av med salt och peppar.
  3. Bechamelsås: Fräs smöret i en kastrull, rör ned mjölet och fänkålsfröna. Späd med grädde och mjölk och vispa såsen jämn. Tillsätt resten av ingredienserna förutom osten. Låt sjuda i 10 minuter, tillsätt osten och koka upp.
  4. Spenatfräs: Fräs spenat och purjolök i olivolja. Tillsätt citronsaften, smaka av med salt och peppar.
  5. Smörj en ungssäker form. Varva bechamelsåsen, skaldjurssåsen och spenatfräset med lasagneplattorna. Börja och sluta med bechamel. Garnera ev med skivor av aubergine, zucchini och tomat. Strö över lite parmesan ost och grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Servera med grönsallad.

Kommentar:

Tja, det lät väl inte så svårt? Men det tar en väldans tid om man nu som jag även envisas med att göra plattorna själv (det är det värt!) och det är fredagkväll. Nu var detta väldigt, väldigt gott och det är därför receptet kommer med här. Varför då ingen bild på härligheten? När jag som bäst höll på med att varva såserna och plattorna gick en fas, givetvis just den fasen som spisen går på och det var inte hos oss felet uppstod utan hela området såg mysko ut med svaga lampor. Efter en stund försvann all ström och där står jag, hungrig och med en halvfärdig lasagne som jag lagt ned ett par timmar på. Som tur är har jag en mycket rådig hustru och trots mitt gnäll fick hon mig att sätta in lasagnen i ungen, till saken hör att vi har en gotländs kalkstensplatta i den, införskaffades för hustruns bakning, och den höll värmen så att vi trots allt kunde avnjuta lasagnen men ytan som skall ha en fin färg och bubbla var vit och trist så inget kort i världen skulle kunna göra den rättvisa. Nu blir det betyg 4 men får man göra den på rätt sätt och en lördag kan den säkert kravla upp till en femma. Testade både rött vin, Barone Ricasole ur box, och vitt, Drosty hof ur box, och tycket nog att det vita gick lite bättre ihop med skaldjuren men det är en smaksak. Trots fadäsen med receptet så blir det Mannerströmsrecept till dagens förrätt, Skagentoast. Ni, kära läsare, vad äter ni en lördag som denna? Jag kan inte med världens bästa vilja säga att ni är så flitiga på att skriva kommentarer men det skulle vara roligt om åtminstonde någon kunde dela med sig och stilla min nyfikenhet. Ha en underbar lördag!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär