Kommissariens smörgåstårta






Hua, nu var det länge sedan jag skrev något, inte för jag inte lagat mat, god mat och mat i rättan tid, utan för.... Tja, varför vet jag inte men nu måste jag lägga upp ett gäng recept som är värda att spara innan lösbladen försvinner.






Börjar med en smörgåstårta som jag nu gjort två gånger, denna gång till yngste sonens konfirmation där mat skulle serveras klockan 12 en lördag. Dvs ont om tid innan och mer lunch än middag. Receptet är skapat av en Bengt Rytzler i Falkenberg och fanns med i Allt om Mat 2004. Receptet är beräknat till 12 bitar.





Ingredienser:






  • 3 dl grädde



  • 2 dl créme fraiche



  • 1 dl kaviar med dill



  • 1 paket Hönökaka (6 halvor)



  • 170 g krabbmixpinnar eller crabfisch



  • 500 g frysta räkor



  • salt, peppar

    Garnering



  • 10 ägg



  • 1 gurka



  • 2 burkar stenbitsrom á 100 g



  • 500 g räkor



  • 1/2 burk kräftstjärtar



  • 4 skivor kallrökt lax



  • 1 citron



  • dill



Gör så här:







  1. Tina och skala räkorna.



  2. Vispa grädden hårt och vispa i créme fraiche. Smaksätt med kaviar, salt och peppar.



  3. Lägg två brödhalvor mot varandra på ett serveringsfat. Bred på 1/3 av kaviarkrämen.



  4. Hacka krabbmixpinnarna, fördela hacket över krämen. Lägg på två brödhalvor 90 grader mot det första lagret. Bred på 1/3 av kaviarkrämen. Lägg på räkorna.



  5. Lägg på två brödhalvor. Bred på resten av krämen



  6. Garnering: Hårdkoka äggen. Spola i kallt vatten.



  7. Skiva gurkan och fäst runt om mot tårtans kant. Skiva äggen och lägg tätt i en ring på ovansidan.



  8. Forma kaviaren till små ägg med en sked och lägg i en ring innanför äggringen. Skala räkorna och lägg i mitten.



  9. Lägg kräftstjärtar som ekrar mitt på tårtan. Vik varje laxskiva dubbel och rulla den till en ros. Sätt i mitten.



  10. Skär citronen i skivor och dela till tårtbitar. Lägg en bit mellan varje kaviarägg. Garnera med dillvippor.
Kommentar: Detta är den godaste smörgåstårta jag ätit. Gör färdigt fram till garneringen dagen före så den får stå till sig. Egentligen skall det vara havskräftor och jag tycker nog att man kan kosta på sig färska räkor till garneringen om de har ett vettigt pris, vilket jag tycker är under 150:-/kg eller möjligen 200:- om man är riktigt sugen. Glöm inte att färska räkor är allra godast, och mest prisvärda, under vintern.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär