Ankbröst med balsamsky & färska fikon

Som jag skrev i tidigare inlägg lovade jag receptet på ankan om den i motsats till förra fredagens försök skull lyckas. Nu blev det en fantasktiskt god rätt så här kommer receptet:

Till fyra person
Ingredienser

2 ankbröst
Salt, svartpeppar

Potatis:
2 morötter
400 g små potatisar, gärna mandel
olivolja
flingsalt, svartpeppar

Balsamsky:
1 schalottenlök
1 + 1 msk smör
2 msk brun farin
1 dl rött vin
1 dl balsamvinäger
2 dl vatten
1 msk konc kalvfond
1 tsk Maizena majsstärkelse
4 färska fikon

Tillbehör:
1 pkt bacon
1/2 dl finskuren gräslök


Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 150 grader. Skär några snitt med en kniv i fettkappan på ankbrösten. Bryn ankan i en torr het stekpanna, börja med fettsidan nedåt. Stek ca 4 minuter, vänd och stek ytterligare ca 2 minuter. Lägg över ankan i en ugnsfastform, spara stekfettet. Stek klart i ugnen tills innertemperaturen är 58 grader. Svep in i folie och låt vila.
  2. Rotfrukter: Höj ugnsvärmen till 250 grader. Skala morötterna och skär dem i bitar, tvätta potatisen och klyfta dem. Lägg rotsakerna i en ugnsfast form, häll över stekfettet från ankan och ev lite olivolja. Salta och peppar. Tillaga i ugnen 25-30 minuter.
  3. Balsamsky: Skala och finhacka löken. Fräs med 1 msk smör i en kastrull. Tillsätt farinsockret och låt det smälta in. Häll på vin, balsamvinäger, vatten och fond. Låt reducera till knappt hälften återstår. Red av med majsstärkelsen, runda av med 1 msk smör och sila såsen.
  4. Klyfta fikonen och lägg ner alla utom 4 i skyn
  5. Strimla bacon och stek i torr het panna. Vänd ner tillsammans med gräslöken i rotfrukterna. Skiva ankan. Servera med balsamskyn och fikon.

Kommentar:
Jag älskar anka! För några år sedan när vi fortfarande bodde på landet födde vi upp några egna ankor, de djupfrysta importerade ankbrösten som är vad som ofta står till buds i våran lilla stad går givetvis inte att jämföra med detta men det är ändå gudomligt gott. Jag är inte speciellt jätteförtjust i vare sig kyckling eller kalkon, tycker de i regel är lite för torra. Nej, ge mig en anka, gås eller varför inte en tjäder så blir jag lyckligare. Familjen i övrigt är inte fullt lika förtjust i anka, dvs den frysta, så det dröjer nog ett tag nu innan jag vågar ge mig på det igen men rätten som helhet fick ändå ett betyg 4 på gränsen till 5 inte minst beroende på skyn. Jag gjorde skyn i två varianter, en redd och en oredd och eftersom jag reducerade den mer än det står i orginalrecpetet blev det egentligen ingen skillnad. Jag är ganska säker på att det även går att utesluta farinsockret om man använder den billiga "oäkta" balsamvinägern som de flesta gör eftersom den är så söt i sig. Fikon tycker jag inte om att äta naturella men här blir det mycket goda, speciellt de som legat i skyn.
Eftersom det vankades discohämtning av sonen så blev det kolsyrat vatten för min del att dricka till men jag är ganska säker på att Gumfields , en pinot noir från Nya Zeeland, passar utmärkt. Vi drack den till förra helgens misslyckade ankäventyr och det var väl behållningen av den måltiden. Man kan också tänka sig att testa Briccontondo Barbera från Piemonte, den är rekommenderad i receptet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär