Low Carb Panacotta med tre smaker


Om någon undrar vad Low Carb är så betyder det lågkolhydrat och det är en slags diet då man skall undvika kolhydrater och ersätta med protein och fett. Här kommer ett recept som jag har modifierat och vi gjorde det med gott resultat igår. Jag är inte någon vurmare för sockerersättning men när suget sätter in och man går på diet så har nöden ingen lag...
Till 6 portioner

5 dl grädde
1/2 dl sockerersättning
1 vaniljstång
2 blad gelatin
1 msk "instant koffe"
några rutor 70%-ig choklad

Gör så här:

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min
2. Koka upp grädden med sockerersättningen
3. Skrapa ur fröna ur vaniljstången och tillsätt
4. Tag av kastrullen från värmen och ta upp gelatinbladen och lägg ner dem i gräddblandingen så att de smälter.
5. Dela upp blandningen i tre glasskålar och blanda 1 msk frystorkat kaffe i en och några rutor 70% choklad i den tredje. Chokladen smälter av den varma gräddblandningen och kaffepulvret löses upp.

Jag ställde sedan portionsglas i kallt vatten i diskhon och hällde först på chokladblandningen, sedan kaffeblandingen efter en stund när det stelnat till och sist vaniljblandningen. Då blev det en randig panacotta som smakade gudomligt!

Kommentar:
Man behöver inte ta särskilt mycket av den 70%-iga Chokladen. Jag tog en halv kaka nästan och jag tyckte det blev lite för starkt. Kaffesmaken blev favoriten och det var kul för man kunde leka lite med vanliljblandningen när man hällde i den och göra mönster i pannacottan. Om man inte vill göra receptet enligt low carb, så tar man naturligtvis vanligt socker istället!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär