Stekt gös med ärter och grön sparris

Nu var det länge sedan jag skrev något i bloggen men här kommer lördagens fiskrätt
Veckans matsedel är framför allt hämtad från senaste numret av Allt om Mat.

4 personer
Ingredienser
600 g skinnfri, byxad gösfilé
salt,
svartpeppar
smör

Ärtpuré
1 gul lök
2 dl mjölk
200 g frysta små ärtor
1 dl créme fraiche
salt, svartpeppar

Garnityr
500 g räkor med skal
8 gröna sparrisar
100 g frysta små ärtor
1 msk smör
rivet skal från 1/2 citron
salt, svartpeppar

Gör så här:
  • Gnid in fisken med salt och peppar
  • Puré: Skala och hacka löken. Koka löken mjuk i mjölk ca 5 min. Lägg i ärtorna när 1 minut återstår av koktiden. Sila bort vätskan och mixa slät med créme freaiche. Smaka av med salt och peppar
  • Skala räkorna. Skala, dela och koka sparrisen mjuk i lättsaltat vatten ca 4 min. Kyl sparrisen i isvatten. Värm sparris, ärter och räkor i smöret strax före servering. Smaka av med citronskal, salt och peppar
  • Stek fisken i smör, ca 2 min på varje sida.
  • Servera med potatis, dill och citronklyftor.

Kommentar:
Fråga gärna i fiskaffären var gösen kommer från, om inte annat kan det vara intressant att veta. Denna gös kom från Vänern. Jag bad att få gösen byxad i fiskaffären vilket blir betydligt bättre än att försöka göra det själv. Att byxa innebär att man skär bort småbenen i mitten men det är svårare än vad det låter. Vi fick en fullständigt benfri fisk vilket förhöjer matupplevelsen betydligt. Stekt fisk kan vara besvärligt, det är lätt att det smakar för mycket fisk om ni förstår vad jag menar. Det viktigaste när man steker fisk tycker jag är att man använder rikligt med smör, det sägs att det är det som är hemligheten med den underbara danska rödspättan. I orginalreceptet sägs att man skall steka i olja och dill. Oljan valde jag bort enligt ovan men dillen missade jag faktiskt men så här efteråt kan jag säga kanska säkert att dillen hade inte gjort rätten godare, snarare tvärtom. Det räcker utmärkt med dillkvisten som garnering. Vi gav rätten betyg 4 men det var snudd på en femma.

Vi drack en mycket god riesling till fisken, Saint Clair, från Nya Zeeland. Ett härligt frisk vin som harmoniserade mycket bra till gösen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär