Romrussinglass


Jag har modelerat grundreceptet något och så här gjorde jag:


  1. Lägg ca 1 dl russin i ca 1 dl rom i god tid innan (gärna några dygn innan).
  2. Ställ in i kylskåpet för att dra.
  3. Mixa det till en massa.
  4. 2 ekologiska ägg,1/2 dl moscovadosocker och 1/2 dl sockerersättning vispas fluffigt
  5. 2 dl mjölk vispas i och det hela sätts på spisen och vispas tills det tjocknar något.
  6. Låt hela härligheten fsvalna i rumstemperatur medan
  7. 3 dl grädde vispas och 1 dl ekologiska valnötter mixas och blandas i grädden tillsammans med russinmixen.
  8. 1 timma före det skall ätas häll ner det i glassmaskinen och kör tills det får lagom konsistens, eventuellt ställ in det en stund i frysen om det önskas aning hårdare glass.

Kommentar: Den här glassen blev jättegod. Jag gjorde även en till glass där jag tog lite 70 procentig choklad (ca 50 g) i stället för romrussinen och blandade i ca 1/2 dl valnötter och ett litet glas mandellikör. Jag fick också två äggvitor av maken som hade använt två gulor i maten . Dessa vispade jag till hårt skum och tillsatte lite socker och rörde ner alltihop i smeten. Denna glass blev helt OK men romrussinglassen tog ändå priset med sin mustiga smak. Dock passade de två bra att blanda.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär