Grill


Grilla kan man göra både till vardags och fest, sommar och vinter. Ibland kan jag tycka att grillning är lite vulgärmatlagning då man har inte den kontroll som man egentligen önskar men det är ett populärt tillagningssätt hos oss precis som hos så många andra. Mattidningar översvämmas varje grillsäsong med recept och diverse mer eller mindre väl genomtänkta tillbehör. Själv är jag otroligt konservativ när det gäller grillning och brukar variera mig väldigt lite. Några av mina käpphästar när det gäller grillning är:
  • Använd grillkol, inte briketter, om du skall göra en "normal" grillning.
  • Använd elektrisk grilltändare, miljövänligt och sätter inte smak på det grillade
  • Tänd grillen i god tid före, beräkna ca 1 timme före planerad servering
  • Fläskkött är det bästa grillköttet eftersom det är saftigare
  • Marinera själv, köp inte färdigmarinerat, ofta är det äldre kött som döljs i den glutamatstinna kryddningen
  • Ta fram köttet i god tid så det är rumstempererat vid grillningen
  • Planera så du inte behöver lämna grillen mer än för korta stunder
  • Grilla på två zoner genom att ha glöden i en del av grillen. Börja med att grilla på den heta delen, jmf med att bryna en stek, och efterstek på den svalare, gärna med lock.
Så här kan en typisk grillmenu se ut hos oss. Viss reservation för mängderna, detta är egna recept och det är svårt att ange precis hur mycket av varje ingrediens som används, detta är jag ganska övertygad om är ett allmänt "problem" även för experterna som skriver recept. Man mäter inte när man lagar efter egna recept så grundregeln är att måtten är en uppskattning men glöm inte att smaka, lukta, sniffa och använd känslan!

För 4 personer

Ingredienser

Grill
  • 4 fläskarrér
  • 4 goda korvar
  • 2 tomater
  • 1 vitlöksklyftor
  • 8 kuber vällagrad ost, gärna Västerbotten
  • 12 champinjoner
  • 1 pkt halloumiost
Marinad
  • 3 dl rapsolja
  • 3 msk soja
  • 2 tsk grillkrydda
  • 2 vitlöksklyftor
Sås
  • 2 dl crème fraîche
  • 1 msk HP-sås
  • 2 msk chilisås
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 krm grillkrydda
  • 1 msk färska, finhackade örter
Gör så här
  1. Pressa vitlöksklyftorna, Blanda samman marinaden, lägg i fläsköttet. Ställ in i kylen, ta fram minst en timme före grillningen
  2. Ta upp köttet och torka av det med hushållspapper, lägg i champinjonerna i marinaden och rör om
  3. Dela tomaterna och ta bort fruktköttet, fyll med skivad vitlök och ostkuber
  4. Skiva halloumiosten i åtta skivor
  5. Skiva vitlöken så tunt som möjligt. Blanda ingredienserna till grillsåsen och ställ kallt.
  6. Lägg tomater, halloumiost och champinjoner i ett grillgaller
  7. Grilla
  8. Servera med lämpliga tillbehör
Kommentar:
Enkelt och gott! Grillkrydda kan vara ett problem då den ofta innehåller smakförstärkare, vi hittade en på Krysmyntagården på Gotland utan tillsatser. Det som eventuellt blir kvar av såsen blir en god dip till chipsen. Gasolgrill har jag inte berört och jag har heller inte någon erfarenhet av det men det är väl lukten och smaken av träkol man vill ha på maten? Dessutom är jag dödsförskräckt för gasol, tyvärr eftersom jag väldigt gärna skulle vilja ha en gasolspis.
I dag använde jag sådant som var över i kylskåpet från helgen så det blev fläskkarre, primörmorötter, champinjoner, färskpotatis och det som var över av en grädd- och löksås som jag redde lite och tillsatte gräslök till. Resultatet blev det som ni ser på bilden som inleder inlägget.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär