Fläskkotletter med morotsmos

Morot hör inte till mina favoriter fast det har blivit bättre med åren. Numera tar jag gärna i en morot i köttfärssåsen, även om jag inte äter den. Jag kan också njuta av lättkokta primörmorötter i smör. Detta är i alla fall en rätt om man nu inte är så förtjust i morötter men ändå vill äta dem.

Till 4 personer:
  • 4 fläskotletter
  • 1 msk smör
  • 1 tsk citronpeppar

Mos:

  • 750 g potatisar
  • 250 g morötter
  • 2 msk smör
  • 3 msk mjölk
  • salt, peppar

Tillbehör:

  • 1 morot
  • Sötstark senap
  • bladpersilja

Gör så här:

  1. Skala och skär potatis och morötter i mindre bitar. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten. Låt rinna av och mosa dem med smör och mjölk. Vipsa med elvisp och smaka av med salt och peppar.
  2. Stek kotletterna i smör ca 4 minuter på varje sida. Krydda med citronpeppar.
  3. Skala den sista moroten och hyvla den tunt. Lägg några minuter i isvatten. Servera kotletterna med morotsmos, hyvlad morot och senap. Granera med persilja.

Kommentar:

En enkel, lättlagad och god vardagsrätt. Hustrun är i motsats till mig ingen stor anhängare av fläskkött, men ibland får man utnyttja förmånen av att vara huvudansvarig för mathållningen. Moset var dock populärt, jag har ändrat lite i förhållande till orginalreceptet eftersom jag var lite skeptisk till morotsmängden. Där använder man 500 g vardera av potatis och morötter och tycker man om morötter kan man mycket väl välja det. Personligen tycker jag detta blev i det närmaste perfekt. Det står 3 msk mjölk i receptet men jag har inte mätt upp, häll på tills moset känns så där härligt fluffigt och vispa upp det sista.

Kommentarer

  1. Nej hustrun har aldrig varit anhängare av fläskkött och särskilt inte de bitarna med benbitar i men moset var gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär