Grillad fläskfilé med lökbrynta kantareller

Jag har tidigare skrivit att jag inte brukar variera mig när det gäller grillning så nu tänkte jag att det kunde vara dags. Plockade ganska mycket kantareller i söndags men i det här huset blir inte de så långvariga så i går morse tog jag bilen till skogen och plockade ihop de svampar jag behövde. Det är för varmt och plocka någon annan tid på dygnet nu.

För 4 personer
  • 600 g fläskfilé
  • 1 dl rapsolja
  • 1 tsk soja
  • grillkrydda

Rödvinssky:

  • 3 dl vatten
  • 2 dl rödvin
  • 1,5 msk koncentrerad kalvfond
  • 2 tsk maizena
  • 1 msk portvin
  • 0,5 msk soja
  • salt, svartpeppar

Tillbehör:

  • 250 kantareller
  • 1 liten röd lök
  • salt, peppar
  • 2 msk smör
  • 1 tomat
  • 4 finhackade salviablad

Gör så här:

  1. Rör ihop olja, soja och grillkrydda. Lägg i köttet och låt marinera minst 1 timme.
  2. Tänd grillen med kol/briketter i ena halvan av grillen.
  3. Bryn filén över glöden, drag över till den svalare delen av grillen. Sätt i köttermometer och lägg på locket. Grilla till 68 grader innertemperatur. Låt vila minst 10 minuter i folie.
  4. Koka upp vattten och rödvin i en kastrull. Tillsätt fond och red av med maizena utrört i vatten.
  5. Sjud skyn i ca 10 minuter. Smaka av med soja, portvin, salt och peppar.
  6. Finhacka löken och ansa svampen. Stek svampen i het panna tills vattnet kokat bort. Tillsätt smör och lök. Stek ca 10 minuter. Salta och peppra.
  7. Lägg upp en spegel av rödvinsskyn på varma tallrikar. Skiva fläskfilén i 4-5 cm skivor och lägg på tallriken. Toppa med svampen.
  8. Skiva tomaten i skivor, lägg på tallriken och strö salvian över. Servera med färskpotatis och primörmorötter.

Kommentar:

Lättlagat och mycket gott. Köttet blir bättre på grillen än i ugnen men det går givetvis bra att göra så också. Till drack vi ett grekiskt ekologisk vin, Domain Gioulis, som passade alldeles utmärkt. Jag är lite förtjust i grekiska viner, de har ofta en stark karaktär som jag tror beror på det varma och torra klimatet. Vinet bör passa utmärkt till de flesta lite kraftigare rätter med fläskkött.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär