Surdegsbaguetter

I går satte jag en surdegsbaguettedeg enligt eget recept och de blev helt ljuvliga till frukost så det receptet måste jag dela med mig av:

400 g vatten
275 g surdeg (faktiskt en blandning av levaindeg och rågsur)
600 g vetemjöl special
10 g honung
25 g havssalt

Gör så här:
Blanda samtliga ingredienser utom saltet
Kör deten på mellanväxeln i 6 minuter
Tillsätt saltet och kör 8 minuter
Låt degen vila i bunken i 2 timmar
Dela degen i fyra delar
Vik ihop och rulla ut till baguetter
Låt jäsa svalt 16-18 grader över natt(jag jäste dem ute för det var exakt 17 grader)
På morgonen:
Sätt ugnen på 250 grader med bakstenen i
Sätt in bröden och spraya vatten med en blomspruta och låt dem bli 96 grader inuti (ca 25 minuter) Jag sätter i en termometer på slutet. Den skall visa på 96 grader.
Ta ut dem och lägg dem på galler och spruta ytterligare vatten på dem för att få dem så krispiga.

Åh vad goda de blev! Godare än på Rute stenugnsbageri faktiskt.

Mina blev dock inget snygga alls för degen blev lite för ohanterlig så när jag skulle skjutsa in dem i ugnen från handduken där de jäst. De såg mest ut som jättstora hundskitar faktiskt, men vad gör det hur de ser ut när de smakar himelskt?

Kommentarer

  1. Nästa gång skall jag faktiskt prova att ta i lite durumvete i.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär