Vintips

I fredags åt vi oxfilé med ungstekt potatis och bearneisås. Denna gång faktiskt påssås eftersom hungern var stor och klockan mycket. Dagen innan hade jag förmånen att dricka ett Amaronevin till en bit oxfilé i samband med en affärsmiddag. Amarone är en av mina speciella favoriter men inget man dricker en vanlig fredagskväll. Jag har köpt med mig en flaska från Danmark men den får ligga och vänta på ett lämpligt tillfälle, kanske nyårsafton?

Vi drack i alla fall ett alldeles utmärkt italienskt vin till oxfilén hemma, Monti Garbi. Helt klart värt att prova till en köttbit.
Jag vill passa på och säga att jag inte är någon vinexpert, inte ens kännare. Jag kan inte speciellt mycket och ogillar den snobbism som ofta förekommer när det gäller vin. Vad jag är ute efter är vin som passar till mat utifrån vad jag själv tycker, mat och vin skall gifta sig med varandra och komplettera varandra. Om vinet sedan smakar plommon, läder eller vad tusan de nu säger spelar mindre roll. Det är väl kul om vinet har en fin färg osv men inte heller det är det viktigaste. Sedan tycker jag man skall skilja på sk pratviner och matviner. Pratvinerna skall vara goda i sig, de är oftast lite billigare och vi använder ofta boxviner till detta syfte, dvs ett glas vin till matlagningen eller före maten om man nu inte lagar den och kanske även om man vill ha ett glas när man sitter och pratar efter maten. Det är också viktigt att vara medveten om att vad man tycker om ett vin är individuellt, ett vin som jag inte tycker om kan mycket väl bli en favorit hos någon annan. En annan käpphäst är priset som ofta är en produkt av den snobbism jag nämnde ovan. Ingen kan få mig att tro att vin som kostar tusentals kronor är så mycket bättre än vinerna i normal prisklass. Jag brukar köpa vin för max 150:-/flaska, det finns säkert undantag som gör att det kan vara värt att någon gång köpa lite dyrare, tex Amarone, men bara i undantagsfall.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär