Buffé


I lördags var det dags för stort kalas i form av öppet hus, jag är inte van vid detta och det var ganska svettigt med planeringen av detta. Jag kom ganska snart fram till att huvudrätten skulle bestå av kallrökt skinka och varmrökt lax, jag kände att jag fixar inte att göra all mat själv och det skall vara lätt att komplettera om man märker att det kommer mer folk än man beräknat. Så långt allt väl men jag missade i proportionerna, jag räknade med lika mycket skinka som lax och det går det inte åt. Om man räknar med 100 g lax/person så räcker det garanterat med 50 g skinka, antagligen mindre. Potatissalladen fick vi alldeles för mycket över, jag räknade med 200 gr/person men till saken hör att min äldsta dotter lagade en helt underbar potatissallad med kokt potatis, cashewnötter, soltorkade tomater i olja, sockerbönor, ruccolasallad och lite andra godsaker som vida översteg den inköpta. Nåja, lite ville jag göra själv också och började med tre olika snittar till det mousserande vinet, för övrigt Chapel Hill som är mycket gott och prisvärt vis sådana här tillfällen. Bäst tycker jag om:
Anjovisfyllda Västerbottensostkrustader
48 st
  • 2 paket minikrustader
  • 200 g riven Västerbottenost
  • 3 ägg
  • 3 dl vispgrädde
  • salt, peppar
  • 1 liten gul lök
  • 1 msk smör
  • 1 msk strösocker
  • 1 burk anjovisfiléer
  • dill

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 150 grader
  2. Fyll krustaderna till hälften med ost
  3. Blanda ihop ägg och grädde. Smaka av med salt och peppar.
  4. Fyll krustaderna med äggblandningen. Grädda i ca 10 minuter.
  5. Hacka löken, stek den i smör och tillsätt sockret efter en stund. Låt sockret smälta till det blir lite karamelliserat.
  6. Toppa krustaderna med en liten bit anjovis, sockerstekt lök och garnera med dill.

Nästa snitt gjorde jag på hustruns underbara kavring som jag skar i mindre bitar

Kavring med wasabi, rädisa och stenbitsrom

Ca 50 st

  • 0,5 msk wasabipasta
  • 200 g naturell färskost
  • 1,5 msk mjölk
  • 1 knippa rädisor
  • kavring
  • 1 burk svart stenbitsrom

Gör så här

  1. Blanda wasabi, färskost och mjölk. Blanda ordentligt och fyll en sprits med blandningen.
  2. Halvera rädisorna. Lägg kavringsbitarna på fat och spritsa på wasabikrämen. Lägg på rädisor och stenbitsrom.

Den tredje snitten var en enkel crostini som jag bredde med tapenade och toppade med grillad paprika i olja.

Jag hittade en sås som passar till både kött och fisk och dessutom lättlagad.

Spenatsås

Till 20 personer

  • 500 g färsk spenat
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 dl olivolja
  • 2 dl créme fraiche
  • 2 dl turkisk yoghurt
  • salt, peppar

Gör så här:

  1. Skölj spenaten. Koka upp snabbt och kyl den genast i isvatten så den behåller färgen. Låt rinna av.
  2. Mixa spenat, skalad vitlök och olivolja med mixerstav
  3. Blanda i créme fraiche och yoghurt. Smaka av med salt och peppar.

Jag ville sedan också ha en fräsch sallad till huvudrätten och valet föll på

Grön sallad med sparris

Till 20 personer

  • 2 knippor grön sparris
  • 3 paket sockerärtor
  • 200 g blandade gröna salladssorter

Vinägrett

  • 2 msk rapsolja
  • 2 msk olivolja
  • 1,5 msk vit balsamvinäger
  • 1,5 tsk flytande honung
  • salt, peppar

Gör så här:

  1. Skär bort det nedersta på sparrisen. Koka i lättsaltat vatten 4 minuter, låt bönorna koka med sista minuten. Kyl i isvatten.
  2. Blanda salladen med sparris och bönor. Rör ihop vinägretten.

Efteråt fanns det en enklare ostbricka med Castello och Brie, lite olika kex och fikonmarmelad. Skulle egentligen ha gjort en egen rabarbermarmelad med portvin men det finns gränser för vad man hinner med.

Som tårta hade jag valt en av de få tårtorna min hustru, som var kalasets huvudperson, tycker om, Ristoria. Bakad av Gullkragens konditori i Borås, kan varmt rekommenderas.

Så sammanfattningsvis, köp så mycket som möjligt och personifiera sedan med lite småplock. Gör så mycket du orkar och tycker är roligt... Jag hoppas och tror att det blev en lyckad fest, jag hade i alla fall roligt.

Som drycker serverade vi lådviner, det är oerhört praktiskt vid sådana här tillfällen och det är lite slöseri på bättre viner när maten är så blandad. Som alternativ hade vi danskt flasköl, lättöl, läsk och alkoholfri cider.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär