Fläskpannkaka

Ingen bild på detta inlägg, kunde väl stulit en någonstans men avstår. Detta är en utmärkt "nödrätt", dvs när fantasin tryter.

För 4 personer:

Ingredienser:
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk salt
  • 6 dl mjölk
  • 3 ägg
  • 250 g rimmat fläsk

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225 grader
  2. Bland salt och mjöl i en bunke
  3. Tillsätt hälften av mjölken under vispning till en jämn smet
  4. Tillsätt resten av mjölken
  5. Tillsätt äggen
  6. Stek fläsket och lägg i botten på en ugnsfast form, häll över smeten och grädda i 25 minuter

Kommentar:

När jag var barn var detta min absoluta favoriträtt, det var min farmor som lagade den. På den tiden åt man socker till den men numera håller jag mig till lingonsylt. Det skall vara en sylt av hög kvalitet, helst hemmagjord. Jag är barnsligt förtjust i fläsk men det är dessvärre inte övriga familjen så vi brukar kompromissa med att ta bacon i stället för fläsk men jag lovar att det är mycket godare med fläsk.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär