Tacopaj för stressade


Idag bjuder jag på ett recept som uppfanns i en hast aldeles nyss.
Ingredienser pajdeg:
2 1/2 dl extra fint mjöl
tacokrydda
100 gr smör
lite kallt vatten

Ingredienser innanmäte:köttfärssås
2 tomater
75 gr riven ost
gräslök till garnering

Gör så här:
Jag använde det nya mjölet som är avsett för småkakor. Det finns bakpulver redan tillsatt i detta mjöl och det tyckte jag var intressant. Jag tillsatte lite tacokrydda i mjölet och sedan tärnade jag ner smöret i mjölet och finfördelade det med fingrarna. När det var finfördelat tog jag i lite kallt vatten och klämde ihop till en deg som jag genast klämde ut i en smörad pajform. Det gick förvånadsvärt bra. Jag naggade den lite och skjuts in i ugnen i 200 grader. Jag sprayade in lite vatten för att pajdegen skulle bli lite frasig.

Medans pajen förgräddades i ugnen tog jag fram gårdagens köttfärssås som var över. Jag kryddade den med lite tacokrydda och skivade två tomater samt rev en bit ost. Har man inte någon sådan köttfärsrest kan man ju fräsa upp lite köttfärs i pannan.


Efter 10 minuter tog jag ut pajskalet, fördelade köttfärsen över det fina pajskalet som var fantastiskt frasigt och pösigt nu. Sedan läggs tomaterna på och sist osten överst. Ställ in i ugnen igen och jag höjde nu värmen till 225 grader.

Grädda pajen i ca 15-20 minuter, eller tills det fått lite färg och osten smält.

Jag gjorde en fräsch sallad till som jag kryddade med peppar, italiensk salladskrydda, olivolja och överst ringlade jag lite honung med citron. Mums.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär