Lördagsmeny

Enligt önskemål blev det en meny från "Halv åtta hos mig". Eftersom det inte blev en femma så refererar jag till recepten. Hustrun stod för förrätten, en grön soppa som var härligt len och smakrik. Till huvudrätt blev det salviakryddad schnitzel av innanlår. Egentligen skall det göras av kalv men det fick jag inte tag på så det fick bli ekologiskt innanlår från Gröna gårdar, detta i kombination med att jag var lite lat och inte bankade ut köttet tillräckligt gjorde att det blev lite segt. Men gott var det. Jag använde portvin i stället för madiera och det blev en mycket god sky.
Till förrätten drack vi österikiskt, Rabl, en halvbox som var lite väl söt för att vara torrt om ni förstår vad jag menar. Passar nog bätter en ljum sommarkväll på balkongen.
Till schnitzel drack vi ett kanonvin, McManis, ett amerikanskt Petite sirah som inte lämnar mycket övrigt att önska.
Inför söndagsmiddagen har jag gjort en marinad på soja, konjak, honung, kanel, stjärnanis mm som några kycklingfiléer nu ligger och drar i. Jag är lite skeptisk eftersom jag inte tycker om lakrits och stjärnanis har en obehaglig likhet med detta. Nåja vi får se, blir det mot förmodan gott kommer det på bloggen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär