Potatis- & purjolökssoppa

Kura skymmning med snöslask utanför fönstret med en god och värmande soppa är aldrig fel

För 4 personer:
  • 6-700 g potatis
  • 1 knippa salladslök eller 1 liten purjolök
  • 8 dl vatten
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 0,5 msk dijonsenap
  • 2 dl grädde
  • 200 g laxfilé
  • ca 1 dl dill och persilja, finhackad
  • smör
  • salt, peppar

Gör så här:

  1. Skala potatisen och skär den i skivor. Ansa löken och hacka grovt.
  2. Fräs potatis och lök i smör i en kastrull utan att det tar färg. Tillsätt vatten och buljong. Låt koka under lock i 15 minuter.
  3. Mixa slätt, smaka av med senap, salt och peppar. Tillsätt grädden och låt koka upp.
  4. Skär laxen i 1 cm kuber, stek i smör. Tillsätt örterna.
  5. Servera soppan i djupa tallrikar, toppa med laxen. Servera med bröd.

Kommentarer:

Busenkelt och busgott. Hustruns underbara nybakade surdegsbröd gjorde att man ställde sig frågan om man åt soppa med bröd eller bröd med soppa. Att jag använder salladslök beror på att den fortfarande står grön i trädgården, även persiljan kunde jag plocka in därifrån. Eftersom jag visste att jag skulle få svårt att hinna med att köpa lax idag hade jag köpt fryst lax, gör inte det om det finns möjlighet att köpa färsk. Det är klasskillnad...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär