Regnbågsfilé med fänkåls beurre blanc & dillslungad potatis

Skulle egentligen ha röding till detta men regnbåge är likvärdigt. Båda tillhör mina favoriter.
För 4 personer
Ingredienser:
  • 4 regnbågsfiléer
  • 0,5 gul lök, grovt hackad
  • 0,5 fänkålshuvud, grovt strimlad
  • 2 dl torrt vitt vin
  • 150 g smör + smör till stekning
  • 1 msk Bitter
  • 12 små potatisar
  • rapsolja
  • dill
  • salt, peppar

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 125 grader
  2. Skala potatisen. Koka den. Blanda samman olja och finhackad dill. Häll av potatisen. Blanda ner olja och dill.
  3. Stek fisken någon minut i smör på hög värme. Salta och peppra, lägg över i ugnsfast form, sätt in i ugnen 10 minuter.
  4. Fräs lök och fänkål i smör utan att det tar färg. Häll på vinet och reducera till hälften. Rör ned smöret i omgångar. Häll i Bitter, sila och ge ett uppkok.
  5. Servera på varma tallrikar med sockerärtor

Kommentar:

Fredagsmat vill jag ha lite extra men utan att det är för mycket arbete med , det här en sådan rätt. I orginalreceptet använder man röding som fisk och Ricard som smaksättare i såsen, vi dricker aldrig Ricard och jag tyckte det kändes onödigt att köpa en hel flaska á 265:- för att använda en matsked. Tanken med smaksättningen är att få fram fänkålssmaken och jag tyckte det fungerade bra med Bitter men fungerar säkert lika bra med Aquavit eller någon annan sprit med lakrits/anis smak. Till drack vi ett billigt fyndvin, Hidden Rock, ett chardonnay (lite andra druvor också) från Australien som fungerade riktigt bra till rätten.

Kommentarer

  1. Ja vinet passade utmärkt till maten som var underbart god, dock såsen tyckte jag varken smakade så mycket eller hade någon bra konsistens. Det skall också serveras rykande varmt men det kanske inte var kockens fel att det inte var denna gång?

    SvaraRadera
  2. Jag vågade inte riktigt ta i en matsked av Bittern så det var nog det som gjorde att såsen kunde upplevas som lite mesig (fast jag tyckte inte det).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär