Tre-rätters

Jag är inte så mycket för matlagningsprogram i TV, tycker inte det ger så mycket, men ett program som jag helst inte missar är "Halv åtta hemma hos mig" på TV4. Efter önskemål från hustrun testade vi en av dessa menyer i lördags. Resultatet blev ok men inte mer, betyg 3. Jag ödslar därför inte tid med att skriva om recepten utan länkar till dem i stället. Hoppas ni har överseende med det.

Förrätt: Avocadopaj med kräftstjärtar, gräslök och en touch av het chili
Ganska gott med chilin i röran, vi drack ett enkelt torrt lådvin till, Oude Kaap, vilket fungerade men det kanske skulle varit godare med ett glas öl.

Huvudrätt: Parmainlindad kycklingfilé med örter, ost & soltorkade tomater
Det blev som jag befarade lite torrt utan en sås, sedan är jag inte någon fantast av kycklingfilé. Smakkombinationen med feta, soltorkade tomater och parmaskinka fungerar alltid. Köpte färsk kycklingfilé och lite tjockare skivor av parmaskinka. Till drack vi det alltid lika säkra kortet, Montepulciano d'Abruzzo, fyndklassat som vanlig och helt otroligt prisvärt.

Dessert: Schweitzernötkaka med citrongräddglass
Hustrun stod för denna avdelning, glassen gjordes i glassmaskinen. Kakan var väldigt söt och glassen väldigt sur, i den bästa av världar kan man väl tänka sig att detta skulle kombinera varandra på ett spännande sätt men så blev tyvärr inte fallet. Vill ni testa hur känsligt ett vin är för vilken mat man äter så testa att ta en tugga glass och sedan en liten klunk av tex rödvinet ovan, det gör det godaste vin i princip vidrigt. Vi tog varsitt litet glas portvin till detta vilket passar bra. Det blev mitt husvin för matlagning (älskar portvin i sås), Kopke, ett av de billigare men inte dumt alls.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär