Apelsinglass

Hade lite grädde och apelsiner över så jag tänkte använda min glassmaskin som jag fick av mina döttrar i födelsedagspresent förra året. Egentligen står det blodapelsin i receptet men tror inte det spelar någon roll.
Till 5-6 personer
Ingredienser
  • 1,5 gelatinblad
  • 3 dl standardmjölk
  • 2 dl vispgrädde
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 0,5 dl honung
  • 6 äggulor
  • 1 dl strösocker
  • 2 apelsiner, finrivet skal och saft med lite fruktkött

Gör så här:

  1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter
  2. Häll mjölk och grädde i en kastrull. Häll i vaniljsocker och honung. Låt koka upp och dra från värmen.
  3. Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Blada ned lite av gräddmjölken och häll smeten i kastrullen.
  4. Sjud under vispning tills smeten tjocknar.
  5. Lägg i gelatinbladen och låt smälta. Rör ned saft och skal från apelsinerna. Låt svalna.
  6. Häll glassmeten i glassmaskinen och kör tills den stelnar (om den stelnar, se nedan)

Kommentar:

Ärligt talat har jag inte smakat (se föregående inlägg) men de som gjorde det tyckte det var en god glass eller rättare sagt sorbet för den stelande inte som jag hade önskat, men det är väl smaken som är det viktigaste. Givetvis skall man helst använda vaniljstång men jag hade ingen hemma och därför fick det bli vaniljsocker, iof äkta vaniljsocker men ersätt det gärna med en vaniljstång i stället.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär