Frukost

I dag skulle jag givit mig i kast med klassikern oxfilé Wellington med madeirasås men då vi får oväntat besök har jag bestämt mig för att ta det säkra före det osäkra och i stället laga den underbara fisklasagnen men eftersom jag redan skrivit om den på bloggen så tänkte jag beskriva vår helgfrukost för er i stället. Frukost tycker jag är ett överreklamerat mål, jag liksom många andra har svårt att äta speciellt mycket på morgonen men det finns en frukost som är speciell och det är helgfrukosten som kanske mer har karaktären av brunch. Hemma hos oss brukar den ätas först någon gång mellan 10 och 11. Vad den består av varierar lite mellan åren men så här görs den nu.


Jag börjar med att pressa tre apelsiner och häller juicen i en tillbringare med is. Avnjuts som den är eller blandas med tranbärsdryck som också är ett stående inslag på vår frukostmeny.



Ofta, men inte alltid, gör jag ett charkuterifat. För tillfället helst med parmaskinka och napolitansk salami. Har tidigare haft gurka och paprika som grönsaker men det har en tendens att inte gå åt. En blandad sallad har betydligt större åtgång och är godare.



Brödet skall helst vara hustruns surdegsbröd men då det inte finns blir det något inköpt. Ibland rostat. Själv är jag ganska svag för rågkakor från Polarbröd. Pålägg har vi inte så många men yngste sonen vill ha hallonmarmelad och jordnötssmör, som ost använder vi Gäsenemejeriets bondmoran, en lagrad hushållsost, och annat som kan förekomma är wiskeymarmelad från Robertsson, leverpastej eller paté, messmör mm.

Hustrun vill ha ett kokt ägg, vi har förmånen att kunna köpa ägg från hönor som lever så som alla hönor borde få leva. I en liten flock med utegång och allt det där. Ägget skall kokas i 6 minuter så att vitan är fast och gulan krämig. Stekt ägg skall det också finnas, jag vill ha vändstekt och hustrun sunny side up. Om ägget skall vändstekas så mosa gulan redan från början. Äggen kryddas med flingsalt och Krusmyntagårdens grillgrydda. Till detta skall det också vara bacon. Jag har ägnat mycket tid för att hitta det godaste baconet. Tulips vanliga bacon är bland de bästa men idag blev det Scans ekologiska, jag köper helst ekologiskt överhuvudtaget om det inte är alltför dyrt eller dålig kvalitet.




Så här ser då min frukosttallrik ut





Frukosten avslutas med en kopp espresso. Köper ganska billiga bönor från Zoega, Espresso della casa, en riktigt prisvärd böna som står sig väl i jämförelse med de betydligt dyrare bönorna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär