Salamigryta

Som jag skrivit tidigare tycker jag att söndagar passar bättre än andra dagar för riktiga långkok. Inte så mycket arbete men kräver en del planering. Hittade ett recept på DN:s nätupplaga av Jens Linder, som bla skrivit boken "Långkok", som jag gjorde om lite. Bla bytte jag fänkålsfröna som jag inte är så förtjust i mot timjan.
För 4 personer
Ingredienser:
  • 0,6 kg grytbitar av nöt, tex högrev.
  • 1 msk smör
  • 1 finhackad scharlottenlök
  • 4 finhackade vitlöksklyftor
  • 1 msk tomatpuré
  • 0,5 msk vetemjöl
  • 3 dl köttbuljong
  • 0,5 dl rött vin
  • färsk timjan
  • 75 g italiensk salami
  • salt, peppar

Gör så här:

  1. Salta och peppar köttet och bryn i smör i en gjutjärnsgryta.
  2. Bryn lök och vitlök i en stekpanna, tillsätt tomatpuré och fräs någon minut. Pudra över vetemjölet, rör om och låt fräsa ännu en minut. Häll över i grytan.
  3. Häll i buljong och vin i grytan. Tillsätt finhackad timjan och strimlad salami.
  4. Blanda väl och låt sjuda under lock i ca 1,5 timme. Servera med kokt potatis och en grönsallad.

Kommentar:

Kanske inte bättre än någon annan gryta men helt OK. Jag ger den betyg 3, har fortfarande inte hittat den optimala grytan men har en känsla av att det behövs grädde eller något likande för det. Återkommer i frågan. Nu blir det några matlagningsfria dagar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär