Sparrissoppa

Egentligen tycker jag att man skall försöka anpassa maten efter säsongens varor men det är inte så lätt nu på vintern. Soppa är nästan alltid ett gott vardagsalternativ.
För 4 personer
Ingredienser:
  • 350 + 50 g fryst grön sparris
  • 2 hönsbuljongtärningar
  • 5 dl vatten
  • 2 dl turkisk yougurt
  • salt

Gör så här:

  1. Koka upp vattnet och smula ner buljongtärningarna. Lägg i 350 g sparris. Sjud i ca 15 minuter.
  2. Mixa soppan slät, tillsätt yougurten. Smaka av med salt.
  3. Skär 50 g sparris i mindre bitar och värm i soppan.
  4. Servera med bröd och ost.

Kommentar:

Väldigt enkelt, tar under halvtimmen att fixa till. Gott och värmande. Valde ett stenugnsbakat dinkelbröd som var väldigt gott till och en vällagrad hushållsost från det lokala mejeriet. I orginalreceptet använder man créme fraiche men yougurten ger en härlig syrlighet som påminner om citrus, man använder även gräslök men jag har så svårt att förmå mig köpa gräslök som jag har hur mycket som helst på sommaren men alltid glömmer att skörda. Dill och persilja däremot finns i frysen, även om det inte går att jämföra med den färska. Inte ens kruspersiljan har klarat denna vinter ute, eller jag tror inte det i alla fall, har inte grävt under snön. Kanske, kanske finns det något där?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär