Viltskav med messmör och kantareller

Hoppas ni haft en bra matvecka, själv har jag upplev en något blandad sådan. Måndagens fiskrätt på hotellet skall jag bespara er men så mycket kan jag säga att den var inte god. I tisdags hade jag planerat att göra fläskpannaka och när jag glatt tärnat och börjat steka fläsket skulle jag göra pannkakssmeten men märker då att det inte finns någon mjölk. Så kan det vara att ha två mer eller mindre vuxna söner i huset. Hustrun blev i vanlig ordning räddaren i nöden och slängde samman en Spagetti carbonara som var riktigt god, själv klarar jag inte riktigt för stora avsteg från planeringen, en manlig förbannelse? I går, onsdag, vankades operabesök i Göteborg och vi inledde kvällen med ett besök på restaurang Köket i Borås, en lokalitet som jag alltid trott varit ett gatukök men som visade sig vara ett utmärkt ställe med mycket gott och vällagat kött. Jag som alltid vill ha mitt kött rear fick faktiskt det vilket hör till ovanligheterna, bra servering, gott vin och goda tillbehör som man väljer fritt ur kategori potatis, sås och grönsaker, kan sålunda rekommenderas varmt att besöka.







Till dagens vardagsrätt valdes ett recept av Markus Aujalay. Hustrun brukar säga att hon inte tycker om viltskav men det säger hon om gös också och hon brukar bli nöjd ändå. Frestelsen med kombinationen skav, kantareller och messmör kunde jag i vilket fall som helst inte motstå.
För 4 personer
Ingredienser:
  • 2 paket fryst renskav
  • 1 gul lök
  • 1 + 1 msk smör
  • 2 msk messmör
  • 1 dl créme fraiche
  • 2 dl vatten
  • 2 tsk soja
  • 200 g kantareller
  • salt, peppar

Gör så här:

  1. Skala och finhacka löken. Stek skaven i smör tills den får lite färg. Tillsätt löken och stek ytterligare några minuter.
  2. Tillsätt messmör, créme fraiche och vatten. Låt koka i ca 5 minuter. Smaka av med soja, salt och peppar.
  3. Smörstek kantarellerna. Vänd ner i skaven.
  4. Servera med potatismos och rårörda lingon.

Kommentar:

Enkelt, gott och gott. Sätter en fyra i betyg men hade jag varit ambitiös och delat upp betyg för vardag och helg hade det blivit en vardagsfemma (men så ambitiös är jag inte). Använde burkkantareller, har så svårt för att spara några från höstplockningen, och de var förvånansvärt goda.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär