Fläskfilé sweet & sour

I går var det dags för det kinesiska nyåret och då passar det väl bra med lite asieninfluerad mat så här på måndagskvällen.
För fyra personer
Ingredienser:
  • 500 g fläskfilé
  • 1 broccoli
  • 1/2 purjolök
  • 1/2 paprika
  • 1 morot
  • 1 dl torrostade jordnötter
  • 1 dl créme fraiche
  • 1 dl thai sweet chili sauce
  • smör, rapsolja
  • salt, peppar

Gör så här:

  1. Bryn fläskfilen i smör, salta och håll den varm på svag värme.
  2. Dela broccolin i buketter, strimla purjolök och paprika, slanta moroten. Stek grönsakerna i olja några minuter.
  3. Blanda kött och grönsaker. Blanda créme fraiche med thaisåsen och rör ned i pannan. Koka några minuter. Smaka av med salt och peppar.
  4. Strö över jordnötterna och servera med basmatiris.

Kommentar:

När jag berättade vad vi skulle äta idag fick det inte något direkt varmt mottagande, fläsk och sött och dessutom i kombination. När rätten var klar fick den mycket högt betyg så nu har vi lovat varandra att inte säga vad vi tycker om maten innan vi ätit den :)

I går gjorde jag moussaka som i och för sig var ganska populär men inte hos mig, borde lärt mig att det skall vara potatis (hälften aubergin) och inte kanel. Recept kommer när (om) jag någon gång lyckas.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär