Min matvecka!


Denna veckan är det min tur att laga mat. Jag inledde i Fredags med att grilla, idag gjorde jag en himmelsk köttfärsås. Jag gjorde ett riktigt långkok med ganska mycket grönsaker i köttfärssåsen, lite fläsk och i övrigt bara nötfärs. Maken gjorde hemgjord pasta därtill och de gifte sig superbt med varandra! Jag passade på idag när vi handlade på Maxi att köpa mycket paprika som var billig och så gjorde jag inlagd paprika. Här kommer receptet:
2-3 paprikor av varje färg grön röd och gul
1-2 dl god olivolja
örter
2 vitlöksklyftor
3 msk fin vinäger
salt
peppar
ev kapris och oliver
Gör så här:
Sätt ugnen på grill 250-275 grader och lägg in paprikorna på ett galler eller bakplåtspapper.
När de är svartblåsig runt om (man får vända dem under tiden) så är det dags att ta ut dem och lägga dem i en plastpåse eller i en skål med en handduk över. Låt dem ligga tills de inte är så varma längre och går att hantera. Håll då paprikan över en ren skål och gör ett hål längst ner så att saften rinner ner i skålen. När du gjort så med alla paprikorna är det dags att ta bort skal och kärnhus. Jag gjorde det under vatten i vasken eftersom de små fröna är jobbiga att ta bort annars. Skär paprikorna i små strimlor och blanda saften från paprikorna med fin olja, vinäger, salt, peppar och vitlök samt örterna. Jag tog färska örtkryddor från trädgården: Oregano, Mejram, Rosmarin Salvia och timjan. Slå detta över paprikastrimlorna och ät till all sorts mat. Jag blandade också i kapris och oliver. Det håller sig i kylskåp ca 1 månad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär