Mousse som avslutning

På Trettondagen hade vi besök hos oss och jag gjorde då en god Mousse från ett recept i Borås Tidning av kocken Mia Gahne. Jag har upptäckt att grundrecept för mousse skiljer sig inte särskilt mycket utan det är endast smaksättningen som varieras. Jag gjorde samma recept som egentligen är till fyra personer till nio personer för personligen tycker jag det räcker med en liten munsbit när man ätit en förrätt och en kraftig varmrätt med potatisgratäng och detta blev ändå ett halvfyllt champangeglas plus dekor som jag gjorde med lite inlagda apelsinklyftor som jag hade över sedan i julas.

Mörk choklad- och espressomousse med honung
Ingredienser
150 g mörk choklad 70 %ig
2 msk flytande honung
1/2 dl espresso
3 ägg
3 dl vispgrädde
Gör så här:
1.Smält choklad med honung och espresso i vattenbad. Låt svalna lite

2.Vispa äggen fluffiga och blanda med chokladen under ständig omrörning tills det blir en slät smet. Vispa grädden, blanda ner i omgångar utan att röra för mycket.

3.Häll upp i glas eller formar och ställ kallt i ca 2 timmar.

4.Dekorera inför serveringen med till exempel chokladdoppade kaffebönor eller lite frukt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär