Ugnstekt kyckling

Jag är egentligen inte så förtjust i kyckling, speciellt inte kycklingfilé, tycker det är lite torrt, men i bland går det att göra riktigt gott. Har länge letat efter ett bra recept på ungstekt kyckling och hittade ett häromdagen.

Ingredienser:
1 färsk urtagen kyckling
30 g smör
2 msk olivolja
1 msk soja
timjan
1 morot
1 gul lök

Sås:
1 schallottenlök
2 dl kycklingbuljong, vatten + fond
3 dl grädde

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Skölj kycklingen och torka torr med hushållspapper
  • Smält smör och olja med soja och timjan i en stekgryta
  • Salta kycklingen och pensla med det smälta smöret
  • Bryn kycklingen i stekgrytan, lägg i morotsbitar och skivad lök
  • Ställ in kycklingen med bröstet uppåt i ugnen i 45-60 minuter, ös var 10:e minut
  • Ta upp och låt vila i folie
  • Sås: Sila stekskyn i en såskastrull, tillsätt hackad schallottenlök och buljong, reducera till hälften, tillsätt grädden och 3 msk smör, låt puttra 5-10 minuter. Smaka av med salt och peppar
  • Servera på varma tallrikar med kokt potatis, gelé och någon kokt grönsak
Kommentar:
Som Västgöte tycker jag om när det är billigt men när jag köpte den här färska kycklingen trodde jag det var fel på scannern, 19:90/kilot. Nu är det kanske inte så bra som det låter, jag skulle hellre betala 50:- om jag visste att det var en kyckling som hade haft en bra uppväxt, nu tvivlar jag lite på det, men gott var det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär