Judisk kaffekaka

En favorit i vår familj har den judiska kaffekakan blivit. Jag fick receptet av en ridkompis när jag red i Ulricehamns ridhus på 80-talet så det är ganska länge receptet hängt med. Jag har ändrat receptet en aning. Istället för margarin tar jag givetvis smör. I grundreceptet står endast 2 1/2 dl gräddfil men eftersom de levereras i 3 dl förpackningar tar jag en hel för enkelhetens skull.

Ingredienser:
115 gr smör
2.5 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl (300 gr)
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
6 bittermandlar
6 sötmandlar
3 dl gräddfil

Fyllning:
1,5 dl farin
2 msk vetemjöl
2 tsk kanel
1 hg nötter
2 msk smält smör

Ugn 175 grader 2 liters form

Smöra och bröa formen som skall vara en s.k Kugelhupf (hål i mitten)
Hacka nötterna och blanda alla torra ingredienser till fyllningen. Smält margarinet och häll det över blandningen och rör väl.

Rör rumsvarmt smör och socker pösigt och tillsätt äggen ett och ett och vispa en stund. Mal mandel och blanda de torra ingredienserna till kakan väl. Tillsätt nu växelvis mjölblandingen och gräddfilen. Häll hälften av smeten i formen och häll på fyllningen och resten av smeten sist.

Grädda i 55-60 minuter.

Kommentar: Egentligen skall man mala mandeln på mandelkvarn men jag tycker det är enklare att hacka i matberedare och det går aldeles utmärkt fast det blir större bitar av mandlarna. Jag hackade nötterna i matberedaren också.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär