Syrensaft

Nu är det snart dags för syrenen att blomma och i år tänkte jag prova att göra syrensaft. Inte för att vi dricker saft så mycket men jag gör varje år flädersaft och det har en strykande åtgång så nu tänkte jag prova syrensaft för skoj skull. Jag har hittat någora olika recept på internet:

Syrensaft60 blomklasar (lila bondsyren)
1.2 kg socker
50 g vinsyra
1 citron
1.5 liter vatten

Tvätta rent blommorna i kallt vatten. Lägg blommor, socker, vinsyra i en hink. Häll över kokade vatten. Tillsätt rivet citronskal och saften av citronen. Låt stå kallt i 5 dygn. Sila och häll upp på flaska.

Här är ett annat:
40 klasar syren blommor
1,8 kilo strösocker
2,5 lit vatten
60 gr citronsyra
3 citroner
ev natriumbensoat

Tvätta citronerna noga.
Varva blommor, socker , citronsyran och tunt skurna citron skivor i en rostfri bunke.

Häll på hett vatten och täck med plast folie i ca 3 dagar.
man kan röra om ibland så att sockret löser sig.

Slå upp på rena flaskor och förvara i kylen.
Jag tror jag skall hålla mig till att göra med lite mindre socker och citronsyra och ingen natrimbensoat. Det smakar så konstgjort. Då är det bättre att frysa saften.

På ett ställe stod det att man skulle vara noga med att skaka av insekterna innan och det kan ju vara ett bra tips!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär