Baconlindad kyckling med cremé fraiche

Ingen bild, trodde kanske inte det var så gott som det faktiskt var....
Ingredienser:


  • 4 st färska kycklingfiléer

  • 1 paket ekologisk bacon

  • 1 burk Creme Fraiche

  • 1 liten lök

  • 1 näve torkade trattkantareller

  • 3 msk ketchup

  • 2 msk thai sweet chili sås

  • 100 gr riven parmesan

  • 1 msk smör

  • salt, peppar


Gör så här:



  • Sätt ugnen på 225 grader. Salta och peppra filéerna. Linda bacon runt om. Bryn i smör. Lägg i ugnsfast form. Sätt in i ugnen 30 minuter.

  • Hacka löken. Stek i smör. Tillsätt trattkantarellerna mot slutet.

  • Blanda creme fraiche, lök- och svampblandningen, ketchup, sweet chilisås och lite riven ost

  • Fördela blandningen på filéerna. Strö på resten av osten. Låt gå färdigt i ugnen i 5 minuter.

  • Servera med ris och en grönsallad.

Kommentar:


Ganska mycket 80-tal men ack så gott, eller varför skulle det inte vara gott för att det är 80-tal? Jag är, som jag tidigare påpekat, inte så förtjust i kycklingfilé och förra söndagen lagade jag något som iof uppskattades av familjen men jag kunde inte äta upp min portion och det händer inte ofta. Felet då var att jag använde fryst filé (gör ALDRIG det om det inte är nödfall) och dels att det var alldeles för torrt. Vill man vara säker på att filén är klar skall den vara 70 grader. Detta är en mycket enkel rätt som går lika bra att använda en vardag som en söndag fast jag skulle nog inte använda den som bjudrätt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär