Piggvar med rödbetor

Igår gjorde jag en rätt som  var superlyckad. Det var meningen att jag skulle köpa färska strömmingfileer men jag var ju hemma sjuk förra veckan och då kom det förbi en fiskbil som vi alltid brukar säga nej till. Jag började lite tamt att avfärda försäljaren  med att säga att vi alltid köper färsk fisk minsann. Men det skulle jag ju inte ha sagt för det är ju upplagt för att en duktig säljare då skall börja ställa frågor vilket han naturligtvis gjorde.

Det slutade med att jag köpte fryst piggvar för nästan 400 kronor kilot!!! Ett och ett halvt kilo var det allra minsta jag fick köpa för egentligen låg förpackningarna på 5 kilo.  Åh vad jag ångrade mig. Han hävdade att de fryser med en ny teknik där de sprutar vatten på filéerna så de behåller sin fräschör och med facit i hand så kan jag konstatera att han faktiskt hade rätt beträffande fisken. Den var som färsk men till vilket pris. Det försvann massor av vatten vid upptinandet och det måste i slutändan bli mycket dyrare att köpa fisk på det här viset. Nu har jag ju inte gjort någon vidare prisjämförelse för piggvar är ju en dyr fisk...

Till receptet då som jag verkligen kan rekomendera.

1 filé piggvar per person
1-2 rödbetor per person
ägg
mjöl
ströbröd
salt
peppar
råsocker el farinsocker
persilja

Sås.
fetaost
creme fraiche

Jag började med att koka rödbetor i ca 30 min (tills de var al dente)
spolade dem i iskallt vatten och gned av skalen. Sedan skivade jag dem lade undan dem och gjorde såsen genom att mosa lite fetaost med en deciliter creme fraiche. ( Vi är ju bara 3 personer)

När det var dags att äta så började jag med att byxa filéerna d v s jag tog bort den lilla hårda kanten och skar filéerna så de blev dubbelt så många. Saltade och pepprade samt dubbelpanerade piggvarsfiléerna, stekte dem i rikligt med smör och lade dem på ett fat i ugnen så de höll sig varma medans jag fräste på rödbetorna några minuter. Jag slog på 1 matsked farinsocker mot slutetpå rödbetorna så de blev karamelliserade och lade upp dem på varma tallrikar. Så klickade jag på lite utav såsen och ovanpå lade jag den panerade piggvaren. Det blev jättegott!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär