Stuvad vitkål

I dessa förkylningstider tänker jag här publicera ett jättebra recept på stuvad vitkål. Det är ju erkänt mycket C-vitamin i vitkål och det behöver vi nu dessa mörka tider. Egentligen är det ett LCHF-recept så ni som är rädda för fett: gör er inte besvär. Jag tror dock inte på att vi blir feta utav fett utan av kolhydrater. Det finns inga vetenskapliga bevis för att man får mer hjärtinfarkter av att äta naturliga produkter som fett utan jag sällar mig till den skaran som tror på att man skall undvika socker och tillsatser i maten. Så här kommer ett enkelt recept på en billigt och bra tillbehör till exempel färsbiffar, köttbullar eller varför inte stekt fläsk eller korv.

Ingredienser:
Ett halvt litet  vitkålshuvud
En halv buljongtärning eller fond
2 dl vispgrädde
smör
salt och peppar

Du gör så här:
Strimla eller skär vitkålen i småbitar
Bryn smöret och vitkålen med buljongtärningenutan att det tar färg
Tillsätt grädden (om du är fettskrämd så kan du väl ta mjölk istället)
Låt koka ca 30 minuter eller tills vitkålen är mjuk. Om vätskan försvinner, tillsätt lite mer.

Tyvärr tog jag ingen bild på det men det ser ju inte ut så mycket för världen men smarrigt är det!
Ät och njut!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär