Vintips

Helgens vinval var lyckat så jag tänkte redogöra för dem här. Matrecepten finns sedan tidigare på bloggen.

I fredags åt vi ryggbiff med ungstekt potatis och bearneisås. Till detta drack vi ett porugisiskt rödvin, Vila Santa. Mycket gott och passar utmärkt till denna typ av mat.

Lördagens meny bestod av fisklasagne , den här gången med långa som vitfisk. Vinet jag valt var Couvet des Jacobin, en fransk bourgogne som jag egentligen var ganska skeptisk till eftersom jag tidigare provat den röda varianten och inte blivit imponerad. Men det här var ett kanonvin, passar ypperligt till lite krafigare fiskrätter och säkerligen till skaldjur också.

Nu skall jag rensa kantareller som jag varit ute och plockat. Skulle lagat fläskfilé med stiltonsås idag men tydligen har man för sig i staden jag bor att stilton är en produkt som man enbart använder till jul så jag får väl vänta till jul eller leta upp en stilton i någon anna stad. Nu blir det fläskfilé med kantarellsås i stället och det är inte fy skam det heller. Blir det bra kommer receptet inom kort på bloggen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär