Nyårsmiddag


Nyårsafton är väl för de flesta förknippad med god mat och dryck och så även hos oss. En ganska traditionell meny blev det och inleddes med en hummersoppa inspirerad av ett recept av Mannerström.

För 4 personer:

Ingredienser:

  • 1 fryst, tinad hummer
  • 4 kräftor
  • 20 kräftstjärtar i lag
  • 1 liter hummerbuljong
  • 4 dl grädde
  • 1 msk smör
  • 4 cl cognac
  • 2 cl portvin
  • 1 tsk maizena
  • salt peppar

Gör så här:



  1. Rensa och ta ut köttet ur hummer och kräftor. Skär i mindre bitar och ställ åt sidan. Spar kräftklorna för dekorering.
  2. Reducera hummerbuljongen till ca 8 dl
  3. Tillsätt grädden och låt koka sakta i ca 5 minuter
  4. Rör i smöret coh häll i cognac och portvin
  5. Rör ner maizena utrört i vatten. Smaka av med salt och peppar.
  6. Värm hummer- och kräftköttet och lägg upp i varma tallrikar. Häll över soppan. Dekorera med kräftklorna.

Kommentar:

När vi var på Teneriffa för några veckor sedan fick vi något som kallades för hummersoppa men var bland det sämsta jag ätit, påminde mer om skurvatten än soppa. Den här soppan är något helt annat även om jag inte fick till buljongen riktigt vilket gjorde att soppan blev väl salt. Helst skall man göra detta på egen buljong och det gjorde jag också men, och här kommer mitt misstag, jag tillsatte även en del köpt hummerfond eftersom jag var tveksam om det skulle räcka med min egen. Nåja, man blir aldrig för gammal för att lära och det blev ganska gott ändå. Till drack vi det ungerska mousserande vinet Chapel Hill, kanske inget höjdarvin men duger till sådana här tillfällen. Vi drack ett glas och sparade resten till tolvslaget. Med risk för att häda så tycker jag inte att champagne är prisvärt.


När vi äter trerätter och inte har gäster brukar vi dra ut lite mellan rätterna, nu åt vi soppan vid 17-tiden och varmrätten serverades två timmar senare. Det finns flera fördelar med detta, dels får rätten sjunka in ordentligt, dels är man sugen på nästa rätt när det är dags och dels slipper kocken sitta på helspänn för att lyckas både äta och laga mat. Till huvudrätt blev det oxfilé med potatisgratäng med karljohansvamp och en portvinssås, detta är en favorit som finns på bloggen sedan tidigare och det var minst lika gott idag. Till detta drack vi ett Amaronevin som jag köpt tidigare i år under en tjänsteresa till Danmark, Amarone är gott men till det här hade jag lika gärna druckit tex McManis.

Desserter förekommer inte så ofta hemma hos oss ,med undantag för den i princip obligatoriska glassen efter söndagsmiddagen, men är det nyårsafton så är det. Valet föll på ett recept av Monika Ahlberg, Vit karamellmousse.

För 4 personer

Ingredienser:

  • 100 g vit choklad
  • 2 dl grädde
  • 2 äggulor
  • 50 g mörk choklad
  • 1 dl nonstop-karameller

Gör så här:

  1. Smält den vita chokladen.
  2. Vispa grädden och rör ned äggulorna en och en.
  3. Häll i den smälta chokladen i grädden.
  4. Hacka den mörka chokladen och karamellerna, spara några till garnering. Vänd ner hacket i moussen och häll upp i glas. Ställ kallt minst 2 timmar.
  5. Garnerar med nonstopkarameller och servera

Kommentar:

En god om än något väl söt avslutning. Så var nyårsafton till ända och vi var mätta och belåtna. Nu är det 2010 och jag vill passa på att önska er som läser detta ett riktigt gott nytt år.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär