Att skriva matlista

Att ha en matlista tycker jag underlättar både inköp och variation, det kan låta tråkigt och präktigt men efter ett tag blir det faktiskt riktigt roligt. Jag tänder gärna ett ljus och tar fram de källor jag tänker använda mig av. Vilka kan variera från gång till gång men de vanligaste är:
  • Tidningar, främst Allt om Mat men även recept jag sett under veckan i diverse tidningar
  • Kockböcker, både egna (Mannerström är favoriten) och sådana jag lånar på biblioteket
  • Internet, det är en djungel men det går att hitta bra recept.

Matlistan görs på ett vanligt kollegieblock i A5-storlek och den ligger framme hela veckan så man kan skriva in varor man märker börjar tryta så man slipper att stå där utan basvaror man inte brukar tänka på som ströbröd, tomatpuré mm. Jag har ett eget system där jag delar in varorna i olika kategorier, frukt & grönt, mejeri, chark, övrigt. Dessutom har jag fisk och systembolag för sig, just systembolaget är väl lite speciellt för jag söker då på deras hemsida om det eftersökta vinet finns i "min" butik och noterar då hyllnummer så kan man fixa detta ärende på en kvart.. Jag vet att allt detta kan låta nördigt men jag trivs med det.

Matlistan görs i regel dagen före storhandlingen som brukar ske på torsdag eller fredag. Jag försöker variera så att det blir en bra blandning av fisk, kött, fågel och vegetariskt (med viss skepsis). Jag försöker även utnyttja de produkter som har säsong för tillfället. Fredag skall vara festligt men lättlagat, lördag skall gärna vara en rätt som är ganska svår (=tar lång tid för mig). Jag undviker alla typer av halvfabrikat, vill komma så nära råvaran som möjligt och använder aldrig lightprodukter, dvs alltid vispgrädde även om det står matlagningsgrädde i receptet osv.

Sedan är det bara att åka i väg till affärerna, ta med listan och penna så man kan stryka det man just lagt i korgen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär