Laga mat med gott samvete





Fick boken "Äkta vara" av Mats-Erik Nilsson i julklapp, jag hade önskat mig den för att få en bild av vad man bör undvika. Riktigt så enkelt är det dock inte....



Boken är bra men måste läsas med viss urskiljning, jag håller inte alltid med om det som skrivs. Tex köper jag fortfarande balsamvinäger fast jag vet att det inte är den äkta varan, har lite svårt att motivera mig att betala de pengarna det handlar om men tycker ändå att den falska fungerar ok i många fall. Ekologiska produkter vill jag givetvis köpa när det är möjligt men även här finns det en gräns, en ekonomisk sådan. Jag betalar inte dubbelt så mycket för en ekologisk paprika.


Förhoppningsvis börjar det nu bli lite nyansering i debatten, det är inte alla E-ämnen som är av ondo. Isabella Lövin uppmärksammar tex i sin krönika i Allt om Mat professor Marie-Louise Danielsson-Thams inlägg om att utan vissa E-ämnen, såsom konserveringsmedel, skulle vi riskera att bli sjuka och tvingas att slänga mycket mer mat.

Nåja, sunt bondförnuft räcker väl ganska länge och att undvika de värsta påhitten, tex smakförstärkare, går ganska bra (tror jag). Nu blir det snart matinköp och sedan skall vi laga sex små tapas till lördagsmiddagen, recept kommer!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär