Nystart

Nu är det hög tid att ta tag i den här bloggen igen, jag har inte skrivit några inlägg på länge men nu efter en härlig semester hoppas jag kunna ta mig i kragen igen. Jag har lagat mat även under den här tiden men inte haft energi nog att skriva något om det men nu hoppas jag alltså att det skall bli bättre.

Jag mjukstartar med att publicera den aktuella matlistan. Veckans utmaning är fredagens försök att äntligen göra en bearnaisesås, jag har länge trott att det inte går att göra en bättre sås än pulversåsen (OBS! Gäller enbart just denna sås!) , vet att det finns såsmästare som undervisar på gymnasieskolans restaurangprogram som hävdar detta också men förra veckan blev jag överbevisad genom den sås som serverades till en grillbricka på Hasselbacken i Stockholm. Då jag nu har en härligt stor dragonplanta i trädgården så är det dags för ett försök, alla varningar till trots. Sås är det jag tycker är allra roligast när det gäller matlagning, skulle det nu ändå gå åt skogen så finns det lite pulversås i skafferiet...Rapport om hur det gick kommer i helgen (jag lovar)

Kommer ni ihåg sparrisplantorna från i våras och kanske även undrat varför det blivit så tyst om dem? Det blev aldrig någon riktig fart på dem, inte som när jag odlade förra gången. Jag planterade i alla fall ut dessa små missfoster i trädgården, bad en stilla bön och sedan tvärdog samtliga plantor....trodde jag, för någon vecka sedan började den ena efter den andra skjuta upp nya skott ur jorden. Undrens tid är inte förbi så nu lever hoppet åter om purfärska sparrisar, lätt stekta i italiensk olivolja, inlindade i likaledes italiensk kallrökt skinka någon gång i maj 2012.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mannerströms Bouillabaisse

Mannerströms fisklasagne

Lammfärsburgare med mandelpotatismos, vitkål, vinsky & tranbär